Wednesday, May 2, 2012

Mamoruku Murukuku Episod 7: Men in black


Episod 7 : Men in Black
“Huish lapar la plak.Sebelum kita balik moh kita sarapan dulu” cadang Erwanshah.
“ok juga,Syana pun ada bawa bekal ni.Boleh la kita makan sama-sama”
Timbul suka pula di hati Erwanshah.Rajin betul gadis itu membawa bekal.Haih tidak sabar pula mahu merasa makanan yang dibawa oleh Syana.Mesti sedap Nyam ! Nyam!Fikir lelaki itu.
Lalu kedua-dua makhluk tuhan itu membatalkan niat untuk balik ke kolej.Perut mahu diisi sesuatu dulu.Erwanshah dan Syana melabuhkan punggung ke kerusi kayu milik pondok yang diteduhi mereka.Syana membuka beg yang digalasnya dikeluarkan bekas makanan.Bekal yang dibawa dari kolej.Ternyata Erwanshah tidak sabar-sabar mahu makan.Bekas makanan dibuka.Syana senyum lalu menghulurkan makanan itu kepada Mamorunya.
“Nah,Syana bawa muruku.Sedap.Abang Shah makan la banyak-banyak.Dekat kolej ada banyak lagi.”Kata gadis itu sambil tangan ringan memasukkan muruku ke dalam mulutnya.
Aiseh . Mamoru hampa ,disangkanya makanan itu roti atau mungkin makanan yang ditapau dari dewan santapan .Rupa-rupanya muruku.Huishhh..Lelaki itu senyum kelat.
“Muruku?Syana abang bukan tak suka muruku…Cuma lebih enak kita makan di café ye?”
“Ala…membazir je.Sebagai student kena jimat” Huh pandai pula gadis ini menjawab.Geram pula rasa hati Erwanshah.
“Dek, berjimat kena bertempat.Jom makan dekat café. Abang belanja”Ajak lelaki itu.
“Tak mahu,malu.Pakai macam ni makan dekat café.”Syana tunduk
“Ye la ..ye la…abang bungkus makanan tu.Tunggu sini ,sekejab lagi abang datang”
Gadis itu tersenyum riang.Lelaki ini sungguh memahami.Hahaha..tak sia..sia..dia jadi Mamoruku..
Lama menanti.Syana menanti penuh sabar.Huh gadis itu perlu sabar menunggu Mamoru.Penantian yang disulami senyuman.Syana bahagia bisa menunggu Mamoru.Dia sedikit pun tidak kisah.Menunggu bukan sesuatu yang pilu.Perit bagai ditusuk sembilu.Tidak.Menunggu itu sesuatu yang manis bagi gadis seperti Syana.
Ku tunggu angin perubahan

Barat utara timur selatan

Meniti doa malam dan siang

Teranyamnya semula ikatan

Sayang semua (nya) hanyalah mimpi

Kenyataannya langit dan bumi

Aku di sini engkau di sana

Sayup jauh terpisah

Entahkan kerana sayangku

Ataupun kerana sabarku

Kumenunggu
Sambil menunggu Syana memasang MP3 miliknya.Mendengar lembut lagu dendangan Dato’ Siti Nurhaliza.Kumenunggu, sedap melodinya selari dengan liriknya.Sesuai untuk didengar si penunggu yang setia.
“Ehem…pewwit…cantik baju..sorang je??boleh teman”Tiba-tiba ada 2 orang lelaki persis men in black.seorang gelap dan seoarang cerah datang mendekati pondok tempat Syana duduk sekarang.Ada rasa takut menyelinap dalam hati .Al-maklumlah..muka yang dipamirkan oleh dua lelaki itu muka tidak baik..huh..muka penyangak.Tapi cool Syana..Relax..diaorang nak tanya jalan je tu…
“Hehehe…tak..duaorang kejab lagi dia datang hehe”Jawab Syana dengan yakin.Huh..aku tak boleh takut.Kena buat-buat berani walaupun dah kecut tahap gaban.
Lelaki yang tidak bersuara tadi tiba-tiba tersenyum dengan gatalnya.Mata memandang liar pada Syana.Sambil tangan memegang bahu Syana dengan sewenang-wenangnya.
“Aiseh.Main kasar.Main pegang-pegang pula.Tahulah berlapik.tapi tak boleh..tak boleh laki aku tak sentuh aku lagi kena ajar ni…abis la korang sailormoon naik angin.Puting beliung dan taufan boleh datang”
Syana mendongak dengan geram.Sambil tangan menggenggam penumbuk.Kedua-dua lelaki itu tertawa melihat reaksi Syana.Kagum.Pandai juga gadis itu buat lawak.
“Hah masuk la kalau berani.”Bicara gadis itu lagak pahlawan zaman silam.Boleh jadi pelakon teater selepas ini.Mata dijeling tajam pada kedua lelaki itu.Bismillahirrahmanirrahim...
Dengan kuasa tuhan.Lelaki yang berkulit gelap itu tersungkur ke tanah.Hebat juga tumbukan gadis itu.Seorang lagi lelaki ternganga.Mungkin tidak terduga kekuatan gadis itu bisa menjatuhkan temannya itu.Lelaki itu cuba beradu tenaga dengan gadis gagah dihadapannya.
Bedebush tak semena-mena kepalanya terasa sakit bagai dihentak kuat daripada belakang.
“Abang Shah!!” Jerit Syana.
Erwanshah tiba.Dia membuka langkah silatnya.Syana hanya memerhatikan.Terpesona.Bagai menyaksikan Hang Tuah . Hero melayu yang diagung-agungkan.Pandai bersilat rupanya Mamoruku ini.Baru tahu…
Lelaki yang rebah tadi bangun kedua-dua lelaki itu menyerang Erwanshah dari arah depan dan belakang bertubi-tubi.Erwanshah pantas mengelak.Lalu dihadiahkan tendangan hikmat.Tendangan itu singgah tepat dipipi kiri lelaki berwajah gelap.Sekali lagi lelaki itu tersungkur.
Bedebush..Erwanshah ditumbuk tanpa belas oleh seorang lagi lelaki,Tanpa melengahkan masa.Erwanshah menggunakan segala kekuatan.Segala ilmu yang telah dipelajari untuk menewaskan kedua-kedua lelaki itu.
Yes!!..kedua-dua lelaki itu lari lintang-pukang.Padan muka.Kacau aku sangat.
“Sorry lambat.Ramai pula orang dekat café hari ini.Maaf kalau abang tinggalkan Syana tadi.Syana ok?”
“Ala tak ada apa-apa.Syana ok .Jangan risau..nak makan lapar ni.”
Erwanshah menghulurkan bungkusan makanan dan minuman kepada Syana.Lelaki itu kelihatan masih tercungap-cungap.Mungkin kehilangan begitu banyak tenaga semasa adegan pergaduhan tadi.Dalam hati masih berbaki bimbang terhadap gadis itu.
“Terima kasih” Diucapnya lembut.Ikatan air dibuka lalu air segera diminum.“Syana minum dulu .Dahaga.Uiks..air ape ni?eee..”Erwanshah terkejut melihat reaksi Syana.Muka gadis itu merah .Seperti menahan sesuatu.Apa sudah berlaku pada gadis ini? Dia tidak suka air yang aku beli ke? Aduh! Bikin saspen je.
“Air Neslo
“Maaf .Syana tak sengaja.Syana tak boleh minum Nescafe,Neslo atau milo. Alergik..hehe ingat milo tadi”
“Ha?ade ke alergik macam tu? Tak pernah dengar pun” Ternyata lelaki itu hairan dengan alahan yang dialami oleh Syana.Pelik dan sungguh tak logik.
“Ada tak ada..Logik tak logic itulah kenyataannya abang Shah.Macam ni la Syana”
“Habis apa akan terjadi dekat Syana?”
“Itu…biarlah rahsia…orang lelaki tak boleh tahu ..lallalala….makan makan..lapar ni” dengan selamba gadis itu membuka bungkusan makanan dan makan dengan gembira.Sedang hati dia terpaksa menahan rasa pahit Neslo itu lagi.Tekak masih derita.Tuannya yang tidak berhati-hati.Sebelum minum patut dia siasat dulu .Huh terima je la….semua itu telah tertulis dalam kamus hidup gadis itu tuhan telah menentukan segalanya.


ikhlas nukilan,

No comments:

Post a Comment