Wednesday, May 2, 2012

Mamoruku Murukuku Episod 9: Mimpi Jadi Kenyataan

Episod 9: Mimpi Jadi Kenyataan

Syana pergi ke kuliah seperti biasa tapi hati berdetak kencang.Alur tidak tenang.Bagai satu petanda tidak baik.Ah mungkin khayalan gadis yang kuat berangan.Tapi Syana betul-betul dapat rasa.Ada sesuatu yang buruk bakal berlaku,Hatinya berkata begitu.Selalunya telahan hatinya benar.Hatinya tidak pernah menipu.Syana berjalan makin laju.Sederas nafasnya begitulah lajunya langkah Syana.Tiada persoalan lain yang bermain diminda selain perkara negatif.Ah! Kusut.Semput.

Syana tersepak batu.Dia nyaris tersungkur.Mujur seseorang sempat menariknya daripada jatuh.
“Abang Bad! Erm..buat ape dekat sini” Ada nada getar apabila melihat lelaki berbadan sasa dihadapannya.Dia dengan segera menjauhkan diri daripada Badrolhisham.Tidak rela diri disentuh.Perasaan takut masih berbaki.Dia teringat mimpinya.Yeah relax Syana..Syana cuba menenangkan hati sendiri namun..susah.Jantungnya bagai celaru.Cuba dia sembunyikan perasaan gugup daripada terpamir dan dapat dibaca oleh Badrolhisham. Lelaki itu kelihatan bahaya.Walau wajahnya manis,tapi niatnya tidak semanis wajah.Walau dia kelihatan baik, tapi ada rona lain yang mengalir diwajahnya.Syana dapat membacanya.

“Ow..abang singgah sini,cari Syana.Ayah Syana suruh abang ambil Syana”
“Ambik aku?Aiseh..papa tak bagi tahu pape pun.Huh..meragukan.Walau aku kenal abang Bad daripada kecik aku tak bisa percayakan dia”Hati Syana enggan percaya.

“Tak apa lah Abang Bad ,Syana ada kelas.lagipun dah lewat ni.Nanti Syana balik sendiri naik lrt”
“Tak boleh Tuan Hakeem suruh balik sekarang.Urgent”Badrolhisham seolah mendesak.Dia
memegang erat tangan Syana.Menarik kuat.Gadis itu terasa sakit.Lelaki itu enggan lepas..Aiseh main kasar ..dia ingat aku takut ngan Badman..hello ni catwoman tau..huh..hehehe tak boleh tak boleh seksi sangat.Erm..dia tak tahu aku ni Sailormoon.Abis la..Abis la..Bertukar sekarang..

“Abang Bad.Syana tak suka.Lepaskan Syana.Syana dah besar tahu balik sendiri.Papa pun tak kesah kot.Yang abang susah-susah buat apa.Lagipun tak baik pegang anak dara orang macam ni.Tak manis.Budaya melayu kena jaga.Lagipun Syana bukan adek abang.Batas-batas kena jaga.Ingat tuhan ok”Gadis itu memandang tajam pada lelaki itu.Habis terimalah peluru kata-kataku ini.Aku tahu hatinya pasti cedera.Badrolhisham segera melepaskan tangan Syana.Terasa panas.Sinis sungguh terjahan kata-kata gadis itu.Terasa sehingga ke ulu hati.

Syana terus berlalu.Dia segera tinggalkan Badrolhisham.Dia harus cepat.Dia takut kalau-kalau lelaki itu akan mengapa-apakannya.Huh..berani ke dia nak apa-apakan gadis cute cam aku ni?Sorry siket.Cubit kang.Huh kena call papa.No….call mama…yes! Bijak!Syana lorh..hehehe..

Bedebush..Syana jatuh.Pengsan.Tidak sedarkan diri.Gadis itu menerima hentakan kuat daripada belakang.Sungguh dayus lelaki yang melakukannya.Syana diangkat dan dipikul masuk ke dalam kereta saga merah.Badrolhisham sangat berpuas hati.Terlalu puas.Nyawa Hakeem Mokhtar di tangan dia sekarang.Lelaki itu pasti menangis seperti budak kecil bila tahu anak kesayangannya berada dalam genggaman aku.Syana..Syana kau terlalu malang kerana lahir sebagai anak Hakeem Mokhtar.Kau terlalu baik untuk aku sakiti.Tapi aku terpaksa.Aku sayang kau macam adek kandung aku .Tapi, ayahmu ..terlalu kejam untuk aku biarkan hidup.Aku tidak mampu berpura-pura menjadi orang setia .Aku perlu jadi pengkhianat untuk kebebasan diri sendiri.Menegakkan sebuah keadilan untuk manusia malang seperti aku.Mahkamah dunia tidak mampu membantu aku.Biar aku wujudkan mahkamah sendiri dan hakimnya adalah aku.Bukan lagi Hakeem Mokhtar.

Lelaki itu memandang wajah Syana.Terbit perasan kasih.Kasih seorang abang kepada adiknya.Wajah gadis itu terlalu suci.Dia tidak tahu apa-apa.Suci daripada segala-galanya.Cuma sayang dia anak Hakeem Mokhtar.Kenyataan itu tidak dapat diubah.Darah yang mengalir dalam diri itu milik Hakeem Mokhtar.Gadis itu tidak tahu identiti ayahnya sendiri.

Gadis itu sudah sedar.Matanya tertumpu pada wajah Badrolhisham sebaik sahaja membukakan mata.Terkejut.Dia sudah tahu mengapa dia di sini.Mimpinya.Semua ini macam ada dalam mimpi dia.Syana terdiam.Dia tidak tahu dan tidak mahu berkata apa-apa.Dia sangat takut.Lebih takut daripada biasa.Ah! Sailormoon sudah hilang keberaniannya.Syana takut jika ayahnya turut muncul seperti yang terjadi dalam mimpinya.Ya,Allah…jauhkanlah segala yang tidak baik daripada berlaku.Kuatkanlah aku..bantulah hambamu yang lemah ini.

“Abang Bad.Kenapa buat Syana macam ni.Ikat Syana macam ini ingat tak saket ke?Apa dah jadi dengan Abang Bad.Dulu kata nak jadi abang yang baik kepada Syana.Syana tak faham la..lepaskanlah Syana.Tak suka la cam ni”Gadis itu cuba berbicara seperti biasa walaupun dalam hati.Jantung bagai mahu tercabut.Meletop.Syana harus berada pada kondisi tenang.Perlu tenang.Syana harus bijak mengawal keadaan.Mengawal emosi.Otak ligat berputar-putar.Berpusar-pusar mencari idea .Memandang keliling kalau-kalau ada jalan keluar.Ah! Bagaimana dia mahu meminta pertolongan .Akan hadirkah Mamoru menyelamatkan sailormoonnya?Ah! semua itu hanya dalam mimpi.Tidak mungkin dia akan hadir dalam setiap ketika hidupku.Tika terjaga atau terlena.Dia bukan bayangan aku.Dia hanya Mamoruku..mamoru yang aku cari sejak kecil ..aku takut mahu berharap dia akan selamatkan aku.Harapan yang mungkin menghilang bersama bayang gelap.Terbang bersama angin .Mamoruuuuuuuu…selamat aku!!!!!!!..jerit gadis itu dalam sunyi hati sendiri.Hanya dia memdengar.Dia masih berharap Mamoru akan mendengarnya.

Erwanshah terasa sakit didada.Sangat sakit.Ah! Sakit jantungkah aku??Ya Allah minta jauhkan..aku masih muda.Masih mahu berbakti kepada keluarga.Erwanshah dapat rasakan ada seseorang memanggilnya.Suara itu terlalu dekat dengan cupingnya.Malah terasa sangat dekat dihati.Terngiang-ngiang .Seperti suara Syana .Ah!!!! Hanya bayangan mindaku mungkin.Masakan baru beberapa hari tidak bertemunya aku sudah rindu.Gawat!Telatah nakal gadis nakal itu masih melekat diingatannya.Teringatnya bila Syana pengsan ..dia bluurr sangat bluur..dia tidak tahu mahu berbuat apa.Kemuadian peristiwa Syana berkungfu ditasik Varsiti.Peristiwa-peristiwa itu masih mekar dalam ingatannya.Segar.Segar seharum kasturi.Ah! Jantungnya masih lagi sakit.Denyutan tidak stabil.Berombak .Apakah ini???Apakah??? Ah!!Tangan lelaki itu menggosok-gosok dadanya.

“Papa!!!!! Abang Bad jangan bunuh papa.Syana sayang papa.”
“Syana kau diam.Ini urusan aku dengan bapak kau”
Syana semakin gementar.Apa yang ditakuti kini terjadi.Ternyata mimpinya jadi kenyataan.Ah! Kenapalah bukan mimpi indah yang jadi realiti.Kenapalah bukan mimpi aku kahwin dengan Mamoru yang jadi kenyataan???Kenapa????

Ping !!

Yess!! Pasti selepas ini Mamoru datang.Dia membaling tin pada Abang Bad…aku tahu tu..selepas itu dia pasti selamatkan aku dengan papa..Mamoruku heroku…

Tettttttt….meleset.Tin itu, tin minuman yang diminum oleh Badrolhisham.Hampa.Disangkanya Mamoru datang penyelamatkan dia dengan ayahnyaTernyata apa yang terjadi dalam mimpi tidak berlaku seratus- peratus.Ah! Bagaimana ya Allah ..aku sudah kehabisan idea..sekarang aku hanya mampu bertawakal kepadamu..

“Abang Bad lepas kan ayah ..apa dosa kami…abang Bad..jangan apa-apakan ayah…”Syana terus merayu.Dia benar-benar takut.Pistol itu menggerunkannya.Dia belum pernah melihat pistol real..ini pertama kali.Sangat takut.Peluh mengalir selebat hujan diwajah Abang Bad.Syana makin takut.Wajah lelaki itu yang dulunya manis kini dilihat bagai wajah nenek kebayan yang hodoh.Ngeri.Penuh nafsu jahat.Abang Bad memang jahat!!!!!!!!!!!!!!Benci!!!!!!!!!!!!..Syana takut.Nyawa ayahnya hampir melayang.Ayahnya dibelasah tanpa belas.Syana hanya mampu melihat.Dirinya bagai dipasung.Dia tidak mampu berbuat apa-apa.Sedih.Air mata menitik sekali lagi.Tidak sanggup melihat .Hatinya rapuh.Tidak sanggup menatap adegan itu dihadapannya.Mata dipejam.Pejam rapat-rapat.Erat-erat.

Tiba-tiba dia terasa ada kapal terbang kertas melanggarnya.Ah! Burung kertas berwarna biru disisinya.Cantik tertib buatannya.Syana mencari-cari arah datangnya burung itu.
“Sudah..lap air matamu..Aku tidak mahu melihat kamu menangis.Hatiku sakit.Akanku selamatkan semuanya jangan bimbang”Lelaki itu menghulurkan sapu tangan putih.Dia memandang Syana lalu menghadiah senyuman.Syana semakin yakin.Mamoru pasti akan tewaskan Badman..aku tahu tu..

Dia segera membuka langkah silatnya.Syana bisa tersenyum.Mamoru datang juga akhirnya..Aku tahu tu..dia pasti datang kalau aku yang panggil…walaupun aku hanya memanggilnya dalam hati aku tahu dia pasti datang.Cuma datangnya berbeza dengan dalam mimpi.




ikhlas nukilan,

2 comments: