Wednesday, May 2, 2012

Mamoruku Murukuku Episod 20 : Dialog Perpisahan



Minggu peperiksaan menjengah..Semua pelajar memerah otak tahap maksima.Saat inilah mahu diluah ilmu didada..diluah bernas atas kertas peperiksaan..Fikiran Syana pula semakin pusing.Semakin dekat hari peperiksaan jantungnya berdetak kencang.Tidak keruan..Selera makan Syana semakin tumpul.Ingatannya masih pada Abang Bad..Suara lelaki itu masih terngiang-ngiang di cupingnya.Syana takut untuk berfikir jauh..Takut apa yang difikir akan menjadi benar.Arhhhhh....tadi dia ke bilik Kak Ida seniornya..kata-kata Kak Ida buat Syana takut.." Syana awat muka pucat???"kak ida berbicara dalam dialek utaranya..wat muka aku pucat ke??Tidak! Tidak! Kalau mamoru nampak abis la tak cun..tak cun.." pucat ke?? Syana penat kot..." Penat??.Syana ni..nak exam ni..kalau jadi apa-apa sape susah??".."Erm mereka dan keluarga mereka.." Jawab Syana nakal..Ouchh!! Jerit kecil gadis itu apabila dihadiahkan cubitan kasih sayang daripada kak ida..."Kak ida..kalau jadi apa-apa kat Syana hantar PPUM je..oket???"..Haih Syana..Syana boleh dibuat main-main soal PPUM ni...berderap darah Kak Ida mendengarnya..Suara gadis itu membuatkan hatinya tidak tenang..apakah???Syana apakah yang ada dalah hatimu??Kak Ida seperti ingin membantu tapi dia turut buntu.Mahu dibantu apa-apaan sih!


Erwanshah :dah makan?
Syana :malas
Erwanshah :kalau gitu abang malas makan la
Syana :suka macam tu
Erwanshah :biar kita sama-sama lapar.tak rela abang kenyang seorang .Syana kena kenyang juga.
Syana :haih..
Erwanshah :aduh!!
Syana :nape?
Erwanshah :( sedang tahan lapar ni)

Geram Syana dengan Erwanshah.Menyeksa diri kerana Syana..Hish..Mamoru oh Mamoru.Terpaksa lah juga Syana makan..kalau tidak mamorunya tidak makan..Uhu..terima kaseh Mamoru..kalau tidak dipaksa begitu tentu Syana akan mati kelaparan.Kesian perutnya nanti.Kosong tanpa berisi.,,kan peot kan??

SYANA DAH ABIS MAKAN..

Sengaja Syana menulis begitu di status YMnya..Biar Mamoru tahu..tiba-tiba hanset Syana berbunyi.Ringtone lagu korea yang diminati...Huh Mamoru??Pantas dia mndapatkan telefon bimbitnya.Tidak sabar mahu membaca.

Salam.Betol ke dah abis makan?? kalau tak makan lagi Syana kena jawab ... masuk angin.tp kalau dah makan Syana kena jawab...keluar angin..Mana satu??Jawab now. (^_^)

Adeh mamoruku semakin nakal..Ada ke patut masuk angin atau keluar angin..Ah! lebih rela menjawabnya dalam hati..Siapla dia kalau jumpa nanti...ahahaha tapi hati gadis itu berbunga kecil.Bijak betul mamoru menghiburkan hatinya saat-saat begini.Hati tidak tenang sudah bercambah gembira.Senyuman juga telah terukir diwajah..Syana sangat gembira..

Ngap! Muruku disuap ke mulut lagi..Kalau mamoru tahu aku makan muruku abis la..ahaha..gadis itu senyum lagi..tampak dia makin ceria..Esok peperiksaannya bermula..paper pertama

JUMAAT 30 APRIL AUDITORIUM KPS..
Dilihat Jadual examnya..Wahh..pertama kali mengambil peperiksaan disana..Moga ada tuah..Syana Study.....dont play..play ok?

2 minggu kemudian

Pejam celik-pejam celik .Pejam tak celik-celik.Minggu peperiksaan semakin dipenghujung.Ramai pelajar sudah pulang ke kampung halaman. Menikmati belaian kasih sayang keluarga tersayang. Syana masih di kolej.Dia tidak boleh pulang.Walau peperiksaan sudah tamat ..dia perlu selesaikan kerja sebelum pulang.Lagipun Syana orang KL..tiada alasan untuk pulang ke kampung awal..inilah untungnya jadi orang kuala lumpur...

Syana mendapat perkabaran kurang baik daripada Erwanshah .Baru sebentar tadi dia berbicara dengan Erwanshah .Didewan santapan kolej.Kebetulan lelaki itu memulangkan buku yang dipinjam daripada Syana

"Kemas barang tadi..esok abang pulang ke kampung..nah buku Syana sorry pulangkan lambat"
Buku bertukar tangan.Kedua-duanya mencari kerusi untuk duduk.Kerusi ditarik lalu mereka duduk.
" Oh ye???Erm..Syana bakal ditinggalkan ye.."gadis itu memapar wajah sedih tetapi dia senyum kembali..
" Bukan abang ke yang selalu kena tinggalkan..Syana selalu pulang ke kampung kan??erm hari ini muncung orang tu tak panjang..kerana ada sedikit senyuman.Selalu la senyum dek..Abang juga gembira melihat senyuman itu." Erwanshah memandang tajam Gadis comel itu. Syana sedari wajahnya ditatap.Wajah ditunduk dan pandangan cuba dialih ke tempat lain.Aneh dengan situasi itu.Dewan santapan yang lengang membuatkan gadis itu sedikit segan..Haiya Mamoru apa pandang-pandang ada hutang ka?? Tau la comel kan...ahaha...biasa la anak Hakeem Mokhtar mana tak comelnya..

hUH! Gadis itu menghelakan nafas,,sebelum memasang bicara seterusnya

Syana senyum terkelat bila memikirkan lelaki dihadapannya ini bakal tinggalkannya..walau seketika tapi ...haiah...ada nada resah mula bercambah...bagaimana hidup sailormoon tanpa mamorunya?? Harus berjuang sendirian? Harus sendiri melawan monyet-monyet raksasa yang selalu mengganggugugat keharmonian kediaman siswi??Oh TIDAK! enggak mahu sih!

Syana memandang wajah Erwanshah.Cuba dihadiah senyum.

" Syana tak biasa ditinggalkan..macam mana ni???"
"Belajarlah ditinggalkan..Sayang isteri ditinggal-tinggalkan..sayang isteri ditangan-tangankan.."
" Jap..bukan sayang anak ditangan-tangankan ke??Amboi sesedap ye ubah-ubah..kalau macam tu Sayang suami dibaling botol kalau tak pun sayang suami diwatcha-watcha kan ..boleh??"

Syana menyoal mamoru sambil mengangkat kening..Kepala didongak sedikit ..lagak orang mencari fasal..seperti samseng pun ada..Syana..Syana..ada-ada sahaja gadis ini..segannya sudah berkurang mungkin lagak keanakan pula..

Erwanshah tidak mengalah.Dia meluahkan bicara..Masa sudah semakin suntuk .Hanya beberapa jam sahaja masa untuk dia pulang ke kampung kurang 24 jam.Masa bersama Syana ini harus dimanfaatkan..uhu..

"malanglah suami syana macam tu.." Bicara mahu mengenakan Syana.Gadis itu menggunakan akal nakalnya..
"Haiyaa..mana ada malang..banyak untung ini..Syana baling botol penuh dengan kasih sayang tau..siap ada surat chenta dalam botol tu"Gadis itu tergelak kecil..Yes..Mamoru pasti tak boleh melawan idea aku yang sangat comel ini..hikhik..

"Aha..iya?? Isteli waa lagi untung maa..ditampar-tampar dekat tapak tangan ada words "kasih sayang..pasti nak lagi ..untung sangt..kan kan"
" hishh tak romantik langsung..kalau Syana kan..watcha..watcha..pastu..kueh tiau kungfu siap!! Aha amacam??"
" Wah romantik tahap gaban ni..Abang pun..watcha..watcha...lempeng kat muka pun siap..RM 1.50 murah je..pasti anda mahu lagi.."

Syana tersenyum aha...kelakar bebenar dia dan Erwanshah hari ini berbicara entah apa-apa tapi cukup bermakna.Kata diluah penuh makna.Begitulah dialog akhir mereka.Sebelum berpisah esok harinya..

Syana tidak dapat membayangkan bahawa dia akan ditinggalkan.Sedikit resah dan sedih..tapi dia harus biarkan ..Erwanshah pasti sudah terlalu rindukan kampung halaman.Rindu untuk mendakap ibu tersayang.Rindu mendengar suara desiran ombak dan angin pantai..Rindu menatap wajah alam yang menenangkan..Kota Kuala Lumpur terlalu asing dengan semua itu. Hanya terdapat keindahan hutan batu yang tidak harmoni dengan jiwa .Hanya dihiasi awan putih yang mulai kelabu.Ah! Syana sudah terbiasa begitu.Membesar dikawasan kota.Disitu jiwanya.Namun dia ada cita.Suatu hari mahu pulang ke desa. Mampukah???

" Ok la Syana naik dulu..hati-hati pulang ke kampung esok.Semoga selamat sampai..Jaga diri,aga hati.Jaga Iman"
" Iya..doakan abang ye? Syana pun jaga diri. Jangan lupa makan..Abang tau kalau Syana tak makan tau"

Setalah memberi salam gadis itu segera berlalu.Malam sudah larut.Tidak manis berbicara panjang disitu.

Syana kembali menoleh.Sambil senyum dia berkata.."kirim salam dekat famili sekali..cakap detektif Syana kirim salam ..ok??" sambil dikenyit nakal mata sebelah kiri.

"Baiklah..detektif.." Tersenyum panjang Erwanshah melihat gelagak Syana Safiyyah.Namanya cukup cantik.Secantik matanya.Renungannya bisa menggugurkan jantung sang teruna..Awas..lelaki lain jangan berani merenungnya..hati gadis ini sukar dimiliki..pintu hatinya masih terkunci ..belum ada kunci yang boleh membukanya..Erwanshah kah kunci itu..entah...

7 mEI..

Abang Shah akan pulang ke kampung esok.Tadi aku berbicara panjang dengannya..wa...sedey..nape cepat sangat masa berlalu..nak exam lagi skali boleh??? ( stress kot menghirup udara exam hall)

Kalau aku rindu mamoru macam mana?? mesej??xmo xmo malu kot
call?? Lagi la...ahaaaa..

Diari ditutup.Matanya sudah mengantuk tahap sailormoon.Perlu tidur sekarang.Esok aku perlu keluar..kot-kot la boleh buat-buat terserempak ngan Mamoru..mahu menatap wajahnya sebelum rindu lebih lama..hehehh

Haih..Syana apa susah..mesej je..cakap nak jumpa dia sebelum dia pulang ke kampung esok..kerja mudah!!

Syana mengambil telefon bimbit.Jari pantas menaip kata pada skrin .

"Syana nak jumpe abang sebelum abang bertolak esok..boleh?? ( ^_^).."

ditekan butang send..opss....tapi kemudian jarinya pantas menekan butang cancel ..Syana..Syana..ape ke hehnye yop???

Lampu gelap.Mata kiri dan mata kanan gadis itu sudah bertumbuk-tumbuk mahu tidur..Gadis itu tidur sambil ditemani lagu sedih nyanyian artis indonesia..nyaman..

sampai batas waktu...aku tak ingin sendiri tanpamu disisi..
kumerasa tak bisa menjauh kerna kita terbiasa bersama..


MAMORU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ya Allah.
Syana bermimpi ngeri..Peluh didahi menitik.Dia panik.Kiri kanan tiada orang.Dia sendirian dibilik itu..Mamoru Syana takut..wa,,,,,,,




No comments:

Post a Comment