Wednesday, May 2, 2012

Mamoruku Murukuku Episod 10: Hujung Nafas


Episod 10: Hujung Nafas
Badrolhisham terkejut dengan kehadiran lelaki berbaju putih itu.Wajah budak baik.Hakeem Mokhtar di tolak ke tepi.Lelaki tua itu sudah lemah.Kehabisan tenaga.Badrolhisham terlalu gagah untuk dikalahkan.Moga Erwanshah mampu menewaskannya.
“Kau siapa? Apa urusan masuk campur dalam urusan aku?”Badrolhisham mengalakan pistol tepat pada wajah Erwanshah.Syana berdebar.Nyawa Erwanshah pula dalam bahaya.Ah! macam mana.
“Aku bukan siapa-siapa.Tapi aku perlu untuk menyelamatkan Syana.Relax bro..bukan cara melayu lawan guna pistol.”Erwanshah bisa tenang lagi walaupun berhadapan dengan Badman .Badrolhisham rasa tercabar.Pantang dicabar.Lalu tanpa berfikir panjang dia melempar jauh senjata ditangannya.Kosong.Hanya diri sendiri menjadi senjata.Kekuatan diri.Hati dan nurani.
Tangkas.Perkasa.Hebat.Kedua-dua lelaki itu bertarung dengan sengit.Masing-masing tidak mahu mengalah.Rebah bangkit semula.Walau tersungkur masing-masing tidak mahu akur.Mereka berlawan bersungguh-sungguh seolah-olah esok sudah tiada lagi.Begitulah ego lelaki melayu pantang menyerah sebelum ajal.Nyawa sanggup tergadai namun jangan maruah dibiarkan tergadai.Biar putih tulang jangan putih mata.
“Abang Bad.Berhenti..kalau tak ,Syana tembak.” Tiba –tiba Syana bersuara dengan beraninya.Tangannya terketar-ketar memegang pistol.Pertama kali dalam hidupnya dia memegang benda itu.Syana mengacukan pistol ke arah Badrolhisham.Lagak seorang polis Syana menjadi gadis yang sangat berani pada saat itu.Lebih berani daripada biasa. Inspektor Aleeza pasti bangga kalau melihat tindakan Syana.Yusuf Haslam juga pasti akan mengambil Syana berlakon cerita Gerak Khas.Huh..situasi yang sungguh mendebarkan.
Hakeem Mokhtar tercengang melihat puterinya yang mempunyai keberanian luar biasa.Sungguh diluar jangkaan.Jika Hakeem Mokhtar memegang pistol,itu bukan luar dugaan tetapi kebiasaan .Tetapi gadis suci seperti Syana..Huh..mati hidup balikpun sukar mahu percaya tapu kena percaya bahawa gadis itu sememangnya seorang yang berani.Syana bukan gadis ulat buku yang suka menyorok dibalik batu.Dia mampu berhadapan dengan apa sahaja dugaan.Beri sahaja apa.Dia pasti mampu.Jika tidak jangan panggil namanya Syana.
Badrolhisham dan Erwanshah kedua-duanya terkejut dengan tindakan Syana.Syana bagai bertukar wajah sekelip mata.Itulah jangan disangka air yang tenang tiada buaya.Jangan di sangka gadis yang tenang tidak boleh menjadi buaya.Bisa sahaja.Jika situasi mendesak dan menuntutnya melakukan apa yang patut.Syana gadis itu sudah banyak belajar daripada rancangan televisyen yang dia tonton.Sudah fasih membaca apa yang bakal berlaku.Dia tahu saat itu pasti kedua-dua lelaki akan terkejut dengan tindakannya.Dan pasti saat itu tumpuan teralih kepadanya.Huh..Syana tahu.Dia bijak mentafsir.Syana Lorh..
Kedua-dua jejaka Malaya itu berhenti sejenak.Saat itu masa yang berputar bagai membeku.Statik.Tiada pergerakan.Hanya mata menumpu penuh pada gadis yang satu ini.Syana,dia menjadi watak utama adegan mencemaskan itu.Ayah Syana Hakeem Mokhtar hanya mampu berdiam.Dia benar-benar berharap anaknya dalam keadaan baik.Dia tidak mahu anaknya diapa-apakan.Direnung ke tubuhnya.Bajunya lenjun.Peluh.
“Syana.Jatuhkan pistol.Jangan kotorkan tangan Syana dengan benda tu.”
“Syana tak mahu.Abang Bad dah banyak berubah.Syana nak Abang Bad yang dulu.Yang sayang Syana.Kenapa Abang Bad jadi jahat.Kenapa???????”
Gadis itu berbicara penuh perasaan .Meluahkan rasa yang terpendam.Pistol masih digenggam.Madih diacu kearah jejaka berhati gelap itu.
“Syana.Jangan macam ni.Ingat tuhan Syana” Erwanshah cuba memujuk.Ah! saat ini Syana tidak makan akan sebarang pujukan.Walaupun Mamoru memujuknya .Gadis itu tidak akan mampu dipujuk.Gadis itu tidak akan mencair.Sorry siket Syana keras hati saat ini.Perasaan marah yang meluap-luap kepada Badrolhisham .Marahnya sehebat panasnya lava gunung berapi.Dia merasakan sangat berani mengacukan pistol saat itu.Wah!!! abis la..abis la…seandainya picu ditekan .Huh melayang peluru ke arah destinasi yang menjadi sasaran .Badrolhisham.
“Kau diam budak”Jerkah Badrolhisham pada Erwanshah.Mukanya bengis .Belagak.
“Aku bukan budak.Kau yang masih berfikiran seperti budak.Bertindak tanpa fikir akibat.”tempias Erwanshah.
“Arhhh!!!! Kurang ajar punya budak” Badrolhisham menumbuk wajah Erwanshah.Lelaki itu rebah menyembah bumi.
“Diam!!!!!! Nanti Syana tembak.”Huh Syana ketawa dalam hati.Tahu takut dua-dua mamat ni.Aku pun takut gak pegang pistol berhantu ni.Silap-silap tertembak diri sendiri.Tak sempat mengucap.Huh tak mati dalam iman.Syana memang agak kegilaan saat.Bisa bermain dibibir soal mati.Memang begitu.Bila marah merajai hati.Dia tidak sedar tingkah laku sendiri.Dia benar marah pada Badrolhisham kerana mencederakan papa kesayangannya.Syana pantang orang yang disayangi disakiti.Baginya biar dirinya disakiti tapi jangan orang yang dia sayangi.
Badrolhisham bukan lelaki bodoh dengan mudah dia sudah berada disisi Syana.Huh..dia sudah biasa berhadapan dengan situasi mudah ini.Gadis mentah yang mahu berlawan dengan Badman.Lelaki itu tidak mungkin bisa dikalahkan.Jauh panggang daripada api.Dia telah terlatih.Mahir dan hebat.Terima kasih Hakeem Mokhtar kerana melatih Badman.Badman Malaysia punya kekuatan sendiri.Hero didunia sendiri.
“Syana kamu terlalu mentah untuk ini” Pistol bertukar tangan.Badrolhisham berjaya merampas pistol keramat itu ditangan Syana.Gadis itu tersenyum.
“Maaf,Abang Bad terlalu lurus.Tidak mengenal Syana.Nahhhhh” Gadis itu menghadiahkan tendangan kasih sayang kepada Badrolhisham.Lelaki yang dianggap abang sekian lama.”Mahu lagi? Watchaaaaaaa”Badrolhisham kaget.Dia tidak menyangka Syana pandai berlawan.Gadis ayu itu sudah berubah.Menjadi seperti Tun Fatimah .Malah bagai Jet Li versi perempuan.Ketangkasan luar biasa Syana itu membuatkan Badrolhisham terdiam tanpa lawan.Namun tangan masih mengenggam senjata.Pistol hikmat.Dia hanya menunggu detik yang sesuai untuk bertindak.Lelaki itu makin tidak waras.Warasnya bagai tercaras.Ah! Syana ..Syana…maafkan abang jika terpaksa membunuhmu.
Ping!!!!!!
“Syana!!!!!!!! Mengelak”Jerit Erwanshah .Huh ! Hampa.Segalanya sudah terlambat.
Peluru hinggap tepat diperut.Darah keluar berpancutan.Membasahkan lantai kawasan gudang lama itu.Erwanshah tidak dapat berbuat apa-apa.Hakeem Mokhtar hanya mampu mendengar bunyi tembakan.Matanya sudah terpejam.Dia sudah tersadai saat itu.Mungkinkah kerana dia tidak sanggup melihat nyawa puteri kesayangannya melayang dihadapannya.Ah! Syana maakan papa..kerana papa..Syana terjerat ke situasi yang sukar.Situasi yang tidak patut langsung Syana rasai..Maaf papa bukan ayah yang baik.Papa terlalu jahat untuk menjadi seorang ayah.Maafkan papa…Ya..Allah Andai bisa ditukar nyawa saat ini.Aku mahu ya Allah.Kembalikan aku Syana..Aku tidak mahu kehilangan permata yang begitu bernilai.ah!!!!Anakku itu lebih bernilai daripada emas dan permata.Ya Allah…..



ikhlas nukilan,

2 comments:

  1. Waaaaaaa....
    syana bukak la mata!!!
    nape tinggalkan mamoru sendiri....
    sian die....die tak give up utk tolong syana...
    Syana pun tak patut give up utk terus idup...
    wuuuuu =(

    ReplyDelete