Wednesday, May 2, 2012

Mamoruku Murukuku episod 23 : Semanis Senyuman Syana.

Mamoruku Murukuku episod 23 : Semanis Senyuman Syana.

Erwanshah dan Syana nekad untuk bersemuka dengan Aiman. Segalanya perlu jelas. Syana tidak boleh dibiarkan menanggung masalah itu seorang diri. Erwanshah perlu ada disisi. Aiman masalah pertama. Masalah kedua adalah Hakeem Mokhtar iaitu bapa Syana.Mereka haruslah bersama-sama mengharungi masalah ini. Mungkin segalanya kelihatan rumit tapi jika dilakukan bersama pasti akan lebih ringan beban itu. Segalanya Syana serahkan kepada Erwanshah. Dia yakin lelaki itu mampu melindungi dan membahagiakannya. Papa maafkan Syana. Bukan niat ingin derhaka. Tapi Syana tak sanggup berdusta. Menipu perasaan sendiri. Itu bukan Syana. Syana tidak akan tewas oleh diri sendiri. Syana harus berjuang menggapai kebahagian sendiri. Syana harap papa faham.

“ Syana pasti sedihkan?”
“ Tak..Syana..tak sedih..”
“ Abis ni apa....??” Erwanshah menghalakan tangan ke arah air mata yang tumpah dari mata gadis itu.
“ Ini tak semestinya bermaksud sedih..Syana happy sekarang ..sebab abang faham masalah Syana sekarang..Syana tak rasa tanggung beban sorang-sorang..”
“ Syana rasa ..sanggup ke abang tinggalkan Syana macam tu??”gadis itu menggeleng kepala menidakkan apa yang dikatakan oleh Erwanshah.
“ Dah jangan pandang mata Syana macam tu tak elok..” Gadis itu menundukkan kepala. Tidak rela matanya ditatap lama.. Hello..jangan pandang lama-lama saya anak dara orang ok??
“ Kenapa?? Abis ..nak pandang macam mana?? macam ni??” Erwanshah cuba membuat memek muka yang lucu. Dikenyitkan sebelah matanya..Huh..Alhamdulillah..berhasil buat Syana senyum..
“ Dah jangan buat lawak..”
“ Abang tak buat lawak..hanya cuba buat Syana senyum..tengok tu..semanis senyuman Syana ..sampai semut takut datang..hehe..kena diabetes dorang nanti..”
“ Hakhak..ye la tu..” Pecah perut Syana angkara Erwanshah.Lelaki itu memang bijak menghiburkan hatinya yang lara. Terima kasih Mamoru..

Ada kereta berhenti dihadapan Erwanshah dan Syana. 2 lelaki yang tidak dikenali keluar daripada kereta itu. Lagak samseng sahaja mereka. Muka bengis tidak ditakuti langsung. Syana menyorok dibelakang Erwanshah. Dia masih takut. Peristiwa Badman masih dalam ingatannya. Tidak sanggup jika peristiwa itu berulang kembali. Erm..enggak mahu sih!!

“ Cik Syana.. Tuan Aiman suruh kami jemput ke rumah. Tuan Arman dan Puan Azalea mahu berjumpa”

Syana masih berada dibelakang Erwanshah.Syana rasa selamat disamping Erwanshah.

“ Maaf Syana tak mahu pergi..” Syana bersuara..
“ Abang Shah..jom..”Syana menarik Erwanshah. Keduanya jalan dengan pantas meninggalkan dua pekerja Aiman itu.

“ Ehem...ehem.. Syana..lepas baju abang ni...rasa cam tak boleh nafas..”
“ Ops sorry ..hehe...tak perasan Syana tertarik tadi”
alamak..malu gile seyy macam mana boleh terpegang baju haiyahhhh ish ish.

Arhhh!!!!!!!!!! Malu..malunya..Syana menutup muka dengan bantal. Perasaan malunya masih berbaki..Ish ish..

tutup lampu please!!! nak tido...

wei Syana apasal meroyan ni??? Lina menjerit kembali kepada Syana.
Suka aty la....haihhhhh...ngantuk tido la...

…...............

Pagi yang gelap kini sudah terang..aku adikmu dan engkau abang ..ku amat merindui kamu...o yeah!!!

“ Aha.......ada orang rindu orang jauhhh...aha..takkan rindu Aiman kot??”
“ Pirrahhhh lina ..takde maknenya..Syana takkan rindu mana-mana Aiman kat dunia ni ..Wek..”
“ Ala...kat Mr Pres...takkan tak rindu..”
“ Sorry siket..Aiman kat Indon bukannya nak ingat kita semua kat sini..huh so sad..”
“ What??? Aiman p indon?? Buat ape??”
“ Ketinggalan cite la ...dia ada exchange student la...”

Syana keluar awal pagi itu.Niat hati mahu ke perpustakaan. Aha..Jam pukul 8.30 pagi..yezza akhirnya setelah lama tak menjenguk library...uhu sorry ..busy bangat sih!..( alasan student yang pemalas).

Malang memang berbau...nasib... Syana dapat menghidu sesuatu yang bakal dia hadapi...cis..ada orang mengekoriku..nak Study pon tak tenang....takkan nak pergi library pon kena menyamar..ah tak sanggup menyamar buat kali kedua..cukuplah dulu jadi detektif entah apa-apa....

Hey kamu..ingat Syana tak tahu kamu ingat dari tadi..nak Syana repot polis???Siapa kamu ha?? Nampak payung ni?? Sekali baling..baru tahu..

Cik jangan..saya ikut arahan tuan je..

Cis...sape tuan kamu???

Ayah cik Syana..

whatt??? papa..?? Huh..ok..kamu pergi..pasal papa Syana uruskan ...dah pegi!!!


Aiseh...kesian muka aku yang jelita ni dah jadi jelek gara-gara papa..Papa....kenapa buat Syana macam ni...Syana bukan budak-budak lagi..“Syana ingat tuhan..sabar..sabar..pasti ada alasan yang jelas papa buat begitu”
“ Aik cam suara mamoru je...”
“ Ye..dah senyum sekarang ! tak mahu tengok muka ketat tu lagi..tak cantek kot”
“ Syana pelik la..papa ni bimbangkan Syana padahal abang bad dah mati..opss...” Jantung Syana dupdap dupdap saat itu.Menyebut nama Abang Bad seolah memanggil kehadirannya..Syana dapat rasakan..entah hatinya berkata begitu..nalurinya menyatakan..ada sesuatu yang belum selesai tentang Abang Bad..
“Syana kenapa diam tiba-tiba..muka..Syana pucat..Syana sihat ke tak??”
“Erm..Syana ok..jangan risau..erm..Syana nak balik rumah..esok tak ada kuliah..tak balik kolej”
“ Ok..abang tahan teksi untuk Syana..”
“Thanks”



Syana dapat rasakan..dirinya tidak bisa berdiri tegak depan Erwanshah.Dirinya ternyata lemah..Ah! Fikirannya serabut..soal Aiman..Abang Bad ...papa..semuanya bercampuraduk..bagai bubur lambuk..ah teringat bubur lambuk kampung baru..papa selalu bawa balik dulu masa dia kecil-kecil..Selalu berebut dengan Syaf..

Mata Syana makin lemah.Tidak mampu membuka luas lagi.Letih!Penat berfikir..

“Kadang-kadang hidup ini..terlalu banyak jalan..kita berhak memilih jalan itu..jalan mana yang mahu kita tuju..destinasi mana pilihan kita..Kadang kala..jalan yang kita pilih jalan mati...tapi tak salah kita kembali dan berpatah balik lalu memilih jalan lain..mungkin ada jalan kita temui cahaya..tuhan pasti bantu jika kita selalu memohon kepadaNya..”

Kata-kata Abang Bad masih lekat dalam ingatannya..lelaki itu terlalu mempengaruhi hidupnya..masakan lelaki baik bisa menjadi jahat..ah!! hidup ini tiada yang mustahil..

Syana sudah sampai dirumah..Dia tidak sedar ...perjalanan dirasakan sungguh cepat..belum habis nafas ditarik..

Daripada kecil Syana sudah terbiasa ada orang disisinya.Pulang ke rumah disambut mesra..Mama dan papa selalu sayang padanya..Syana puteri yang sangat bahagia..kasih diperoleh cukup mengenyangkan hidupnya..Namun menempuh alam remaja..dia tidak selesa diri terlalu disayangi..dikelilingi insan yang keterlaluan mengambil berat..diri memberontak dari dalam ..soal jodoh keluarga tentukan..diri seolah tidak punya pilihan sendiri..Ya..Syana nekad..papa kena terima..mama..pasti akur..jika sayang Syana ikuti kehendak Syana..jika tidak... bermakna..diri ini memang tidak disayangi...Maaf..

Ah!!..semua tiada dirumah sia-sia pulang..Bencinya..papa!!!!!! Mama!!!!!! Mana ni.......tak suka duduk sorang-sorang.......Haiya...tu la..nak balik tak call papa dan mama

Bermalam seorang diri di rumah..memang sesuatu yang menakutkan..Terasa cerita seram meraja Huh beranikah diri??..Saat ini hadirlah cerita yang pelik-pelik.Kotak minda asyik bermain-main ..menayang sesuatu yang aneh..ah gerun..Baik call lina suruh teman..

“Sorry Syana..lina dekat umah mak su ni”

Jawapan yang hampa...

Azilah pula tidak dapat dihubungi..sorang pon sorang la....

“ Salam Abang Shah ..Syana dah selamat sampai rumah petang tadi..Kat rumah papa n mama takde..sorang-sorang huhu takut gak..nak tido dah ni..Nyte mamoruku

Aha...akhirnya dia tahu gak dia Mamoruku..camne dia tahu ek?? Lupe ingatan la..

“ Ye ke?? Hati-hati dek..jaga diri..kalau ada hantu kacau watchaa je..”
Waa........mamoru nakal suke buat Syana takut ish ish...

Tiba-tiba bunyi menyeramkan kedengaran dekat dengannya...waaaa....

Hantuuuuuuuuuuu......

Syana menerkup wajah dengan bantal..Dia menyorok dalam selimut..Diri hanya berserah pada yang Esa..

No comments:

Post a Comment