Wednesday, May 2, 2012

Mamoruku Murukuku episod 26: Bosan!!!

Mamoruku Murukuku episod 26: Bosan!!!

Berpegang pada janji.Itu peganganku. Tapi manusia manis berjanji tetapi pahit menunaikan buat aku benci. ..Sampai sekarang tiada khabar walau sedikit tentang kamu. ..saat ini aku rasakan bahawa Aiman selalu dekat denganku. Walau sebenarnya aku cuba menjarakkan hubungan kami tapi ada sesuatu yang membuatkan aku dan Aiman seperti serasi dan mampu selalu berhubung. Sikapnya yang prihatin. Sering mengambil berat. Buat hatiku lembut. Seperti ada secebis rasa sayang telah berputik. Kini aku makin keliru tentang perasaan sendiri. Percaya atau tidak. Aiman kamu bisa aja buat aku begini..

…......

Makhluk yang menghukum Erwanshah telah muncul. Ya. Seperti apa yang ada difikiran Aiman. Lelaki
penipu itu ternyata telah memperdayakan ramai pihak. Lakonan yang mantap setiap babak telah bisa mengaburkan pandangan mata..

“ Kau terkejut??”
“ Hey..pengecut..kau nak apa hah???”
“ Aku nak Syana!!” Aiman menjerkah Erwanshah.Konco-konconya setia disisi.Huh bagai badman kembali. Aku ingat aku tak perlu berhadapan dengan manusia binatang lagi. Ternyata aku salah.Semuanya masih belum bernokhtah.Syana..kenapa nasibmu begini?? Dikelilingi orang-orang sebegini. Mampukah aku melindungimu??
“wOii..kau dengar aku nak Syana!!” Aiman menendang perot Erwanshah . Erwanshah masih lagi diikat. Hampir 10 orang mengelilingi Erwanshah. Semua menunggu masa untuk bertindak. Senjata ditangan menanti masa untuk digunakan.
“ Aiman kau dah dapat dia..Dia tunang kau..apa kau nak lagi??”
“Aku nak kau jauh dari dia..kalau kau tak mahu aku sakiti dia”
“Kau ugut aku..Tak guna...jangan harap!!! aku pasti akan lindungi Syana!”
“ Kau degil!! Lihatlah apa bakal aku buat..lepaskan dia..kita lihat macam mana dia nak lindungi Syana kalau Syana ada dalam tangan aku..”
“ Kurang ajar..kalau kau sentuh Syana ..kau akan kenal siapa aku!!”

`````````````````````
“ Syana Ayah Aiman masuk wad.Maaf tiada masa untuk Syana”

Terdiam Syana membaca pesanan ringkas yang dihantar oleh Aiman. Ah! Ayah aiman sakit belum pernah aku ziarah.

“ Aiman. Syana nak lawat Uncle Arman..”
“ Ok Aiman ambil Syana..thankz amik berat..”

Syana menanti Aiman di lobi kolej. Kereta Honda milik lelaki itu tiba Syana segera mendapatkan Aiman.

“ Lama Syana tunggu?? Maaf jalan jam..”
“ Tak ..Syana pon baru turun”
“ Jom!”
Aiman membuka pintu kereta dengan tertib. Aiyoo aku dilayan macam princess plak..adeh!! Macam sukar percaya ..Aiman ini baik rupanya..Aku je tak kenal dia selama ini..
Syana memang tidak mengenal Aiman. Lelaki itu telah menutup segala rancangan jahatnya dengan lakonan yang cukup sempurna. Syana menyangka Aiman baik . Menang baik!! Terbaek!! tapi itu hanya ilusi..realiti sebenarnya pahit untuk ditelan.Syana tidak tahu apa yang telah Aiman lakukan pada Erwanshah. Bagaimana keadaan Erwanshah sekarang ini pun tiada siapa yang tahu. Punya hubungan dengan Syana ternyata mengundang malang buat lelaki itu.

“ Syana.. maaf Aiman ada pertanyaan.Harap ada jawapan ikhlas dan jujur..Syana dengan Erwanshah ada apa-apa hubungan??Maaf..Aiman perlu tau..”
“ Hah??” Syana terdiam. Jawapan apa yang harus aku berikan aku pun bingung sih. Soalan ini susah bangat sih!! Ada ABC tak?? Syana lemah kalau soalan subjektif macam ni...
“ Tak apa lah Syana tak mahu jawab Aiman tak paksa.”
Suara Aiman mengendur.Seolah cuba mengundur.Seolah tidak mahu aku terasa dipaksa..Aku perlu jawab!! Biar dia ceria. Aku dapat baca wajahnya yang tidak berona indah. Buruk kot lelaki kalau selalu bermuram. Wajah, cahayanya akan padam!
“ Abang Shah tu abang angkat Syana..kami macam adik beradik..” Lalala tulusnya jawapan ku..Ops abang angkat sangat kan..sorry Aiman sebagai tunang aku terpaksa berbohong. Menjaga hatimu itu perlu..seakan tanggungjawab kecilku..sudahlah selama ini aku sering menyakitkan hatimu..salah apa jika sesekali membuatmu bahagia lebih-lebih lagi orang tuamu berkeadaan tidak baik.Sakit.
“ Kenapa Aiman dapat rasa macam ada apa-apa je lebih dari adik dan abang.”
“ Eh ke situ pulak.. Aiman baru jumpa Abang Shah je.....Abang Hafiz... Mohd E..Bobu San..Naim banyak lagi kawan lelaki Syana... semua rapat kot..”
“ Oh! Ye ke? Maaf ..sebagai lelaki Aiman tercabar kalau ada sesiapa dekat dengan Syana. Takut kamu dirampas” Aiman senyum..matanya melirik tajam.Aku melarikan anak mata ke arah luar kenderaan.Aiman pandu kereta elok-elok..anak dara orang dalam kete ni ok!! Uhu..
“ Tak ada sape nak kat Syana..” Syana tergelak kecil.
“ Syana je tak tahu..”

Mereka tiba di Prince Court iaitu hospital yang menempatkan ayah Aiman. Mereka masuk ke dalam lif. Hanya berdua. Hospital kelihatan agak sunyi. Bukan seperti di Pusat Perubatan Universiti Malaya. Sibuk memanjang. Mungkin kerana hospital ini milik swasta. Sekali pandang hospital ini seperti hotel lima bintang pun ada. Hiasannya yang cantik dan mendamaikan.Bunyi air terjun buatan sunggu menenangkan halwa dengar.

“ Assalamualaikum Uncle..eh Auntie pun ada ??” Syana menghulurkan lembut tangannya . Bersalam tanda hormat.
“ Lama tak jumpa Syana..”
Syana hanya senyum..Err..aku macam blurr pulak tetiba ni.. Enggak biasa sih nak bercakap dengan Uncle Arman dan Auntie Azalea...Lalala..wat bodoh sudah.. Syana jadi diri sendiri ok..dorang tu sporting kott!!
“ Uncle macam mana?? Dah semakin sihat? Maaf baru sempat ziarah sekarang.. Aiman pon baru cakap”
Syana mengerling mata kepada Aiman..Aiman duduk di kerusi yang berdekatan dengan ayahnya.
“ Uncle ok.. dah beransur pulih..Auntie kamu hari-hari teman ..cepat sembuh lah..”
Aha..kuasa chenta la katakan..Erm kalau aku sakit..sapalah bakal jaga aku eK??? Ada cam dorang tak?? Sungguh bahagia melihat mereka.
“ Ha..Papa dan Mama Syana apa khabar?? Lama juga tak berhubung dengan mereka..orang busy la katakan” Auntie Azalea menyampuk.
“ Syana pon dah lama tak jumpa papa mama..dapat tahu ada dekat Vietnam..mama ada bisnes dekat sana..papa teman”
“ Aha..”

“ Aiman pergi beli air kejap” Lelaki itu menutup pintu perlahan. Lalu menghilang dalam beberapa detik.

“ Mana Aiman ni..lamanya. ..tengok Uncle kamu dah tetido..” rungut Auntie Azalea

Pintu bilik dibuka. Aiman muncul.Ditangan ada minuman tin milo dan ice lemon tea..Ada bunga mawar sekali.

“ Nah..” Aiman menghulurkan air kepada Syana . Bunga sekali!! Eh buat tabiat apa Aiman ni..patutnya bagi bunga pada Uncle..adeh!!! rosak! Rosak bukan Syana yang sakit..Auntie Azalea hanya memandang mereka tanpa kata. Hal anak muda usah dicampuri.
“ Hah..kamu berdua bila nak kawen??? Man..kamu dah semakin berumur..bila mummy boleh dapat cucu??”

“ uHUK!!! Uhukk!!” Syana terbatuk terbahak-bahak. Jantung dia berhenti berdenyut seketika. Serangan jantung yang tiba-tiba . Bisa mati soalan Auntie Azalea ni..Opss..sorry Syana tak mau kawen lagiii....jauh sangat fikiran orang tua ni......waaaaa rasa nak nangis je..

“ Mummy..tengok Syana dah terbatuk..malu la dia tanya soalan macam tu” Aiman menghulurkan tisu kepada Syana..sambil itu dia berbisik..
“ Aiman ok je..tunggu jawapan Syana ..yes or no??” Aiman!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jerit Syana dalam hati..wa...........tak suka tak suka tak suka...mahu bertunang pon separuh mati aku dibuatnya inikan kawen hello ..sorry syana masih study....Yes or No..jawapannya tetap no sampai bila-bila . Syana belum bersedia dengan Aiman atau mana-mana lelaki.

Syana memandang tajam wajah Aiman.Renungan penuh geram. Mengharapkan Aiman mengerti bahawa dia masih belum sedia. Perancangan masa depannya sudah cukup indah dilakar. Mahu dilaksana dulu. Perkara lain tolak tepi. Aiman?? Ape kes ni?? Huh...

Syana mengenggam geram jambangan bunga mawar merah yang ada ditangannya..Huh..argh!!!!!!!!!!!! stress gini deh...

Aiman terus merenung Syana. Huh!! Syana tewas.

cut!!!! Syana nak balik boleh..

…..........

Pulang ke kuliah hari ini. Syana dihambat rasa bersalah. Perasaan tidak enak berkepung-kepung dalam atmanya. Dia dan Erwanshah bertemu ttadi . Kebetulan. Di dewan perdana siswa.Kebetulan yang amat menyakitkan.Hati bagai dibilah belati.Semua rasa mati. Deria dengar derita seketika. Kata-kata Erwanshah membuatkan Syana baran. Pantas tangan melayang hinggap secebis tamparan wanita. Maaf!! Belum pernah Syana semarah ini. ..

Arghhh!!!!!!!!!! melampau! Menghilang begitu sahaja.Pura-pura tiada apa? Senang-senang kata tak perlu jumpa dah lepas ni. Hey!!! Ingat Syana ni anak patung boleh main-main macam tu?? Erwanshah..penipu!!! Pendita segala penipu. Syana benci kamu!!!!!!!!!!!

Usah dipersoalkan hadirnya air mata bukan kepalang. Hancur lumat hati Syana saat itu kata-kata Erwanshah benar-benar membebankan fikiran.Syana dan Erwanshah bercakap dalam frekuensi suara yang berbeza dari kebiasaan. Ternyata volum suara kedua-duanya tidak seperti selalu.Erwanshah dalam nada yang cukup mengguris.Tidak menengking tetapi kasar buat indera dengar Syana.Ini menuntun Syana untuk melantunkan suara yang penuh hamburan amarah yang tersimpan lama. Pendam. Maka luahan ibarat dendam. Sukar terpadam.
….


“ Abang Shah kenapa lama tak nampak? Pergi mana? Kenapa lebam-lebam ni??” Terhumban persoalan demi persoalan daripada bibir seorang Syana bila seorang Erwanshah didepan penglihatannya.
Wajah Erwanshah dijamah penuh belas.Mahu disentuh mesra..Mahu dipeluk. Seperti seorang anak kecil memeluk seorang bapa yang baru pulang kerja.Tidak boleh!!.Batas perlu dibina dalam jarak yang cukup dekat begini.Hanya selangkah . Namun entah kenapa dia berasa berada dalam jarak berbatu-batu.Jauh dari Erwanshah.

“ Abang ada je,Busy...Syana lepas ni..kita tak payah jumpa. Kalau terserempak buat-buat tak kenal je..”bicara Erwanshah tanpa memandang mata Syana. Itu bukan kebiasaan lelaki itu. Bercakap seolah tiada punya hati. Tahu tak ? Syana terguris.
“ Abang cakap apa ni? Syana tak faham..” Syana cuba mendapatkan kepastian.Suara melantun sedikit tinggi..terasa bahang mula mendekati
“ Buang abang dari hidup Syana. Abang dah letih ..letih dan bosan dengan Syana..Bosan!”

Pang!!! Huh sedap sungguh penampar sulung hadiah Syana buat Erwanshah. Maaf tindakan luar kawal..Suntikan minda yang tidak waras.

Erwanshah menggosok perlahan wajahnya.Perit. Tangan lembut Syana telah menyentuh wajahnya. Diharap belai. Namun tamparan kasar tanpa diduga.Dia tahu Syana amat kecewa. Melihat wajah Syana dia dapat membacanya.

“ bOSAN?? Baik!! Kalau itu yang abang nak. Mulai hari ini..tiada mamoru dalam hidup Syana..Syana benci Mamoru!! Benci!!”

Gadis itu berlari meninggalkan Erwanshah.Lelaki itu turut bersedih tetapi kerana kasih dia terpaksa berdalih. Membiarkan Syana sedih bukan niatnya. Mamoru ini mungkin tidak lagi disisi Syana namun Mamoru akan sentiasa melindungi Syana.

Ketika aku ,kamu datangi hidup berubah menjadi ceria.Bila kamu pergi menjauhi diri..duniaku sepi..namun demi tuhan aku akan melindungi.Setiap urat yang melilit tubuh manusiaku ini akan sentiasa memeliharamu. Menjauhkan kamu dari bahaya. Membuatkan kamu bahagia. Itu mahuku.Tanpaku disisi moga hidup kamu lebih berseri.

“ Aku hanya bisa melihat kamu dari jauh.. Syana Safiyyah Hakeem Mokhtar ..huh masih sakit pipi ini..namun rasa ini cukup manis untuk aku kenang..”

2 comments:

  1. episod kali ni sememangnya mampu buatkan pembaca sedih sangat.... sob sob sob...besar pengorbanan erwan utk kbahagiaan syana. Sob sob sob... =P

    ReplyDelete
  2. ahaha shah je yg sob sob sob...ehehe

    ReplyDelete