Wednesday, May 2, 2012

Mamoruku Murukuku Episod 5:Resah Erwanshah

Episod 5: Resah Erwanshah

Bagai memegang pasir emas ditangan.Setelah pasir ditabur kilauan emas masih kelihatan ditapak tangan.Masih terasa seolah memegang pasir.Tangan biar pun berhabuk tapi habuk emas itu sangat bermakna.Terlukis indah sebagai pengalaman dalam hidup.Ah! Indah sangat.Kerna keindahan itu aku terseksa.Merana.Salah siapa?Erwanshah resah memandang dinding.Pandangannya yang tajam itu bisa menembus dinding.Entah apa yang bermain dimindanya.Beronak.Ombak resah kian menjalar.Seolah tidak bisa dikawal.Tangan digenggam.Ada getar mengalir keseluruh tubuh.Sudah.Apa sudah terjadi kepada lelaki ini.Tiada siapa yang tahu melainkan tuan empunya diri.Diam.Pendam.Adakah bisa padam ? Jika diam bisa-bisa saja karam di lautan dalam.

Arghhhhh!!!!! Lalu lelaki itu memejamkan matanya.Mahu saja dia terlena ketika itu.Namun ada penghalang.Dirinya sendiri yang menjadi penghalang.Musuhnya adalah diri sendiri.Mata biarpun terkatup.Tertutup.Namun dalamannya terbuka.Tidak lena.Ada sesuatu yang berbara di dada.Haruskah dibiarkan sahaja?

Telan pil tidur? Ah! aku tidak segila itu.Masih waras.Warasku masih belum tercaras.

Erwanshah mengambil origami burung kertas yang dibuat.Sudah sejumlah 134.Banyak ,semuanya berwarna putih dan biru.Lelaki itu gemarkan kedua warna itu.Tenang,permai..Tiap kali dia kesepian pasti masa diisi dengan membuat burung kertas.Koleksi burung kertas sering menjadi bualan teman-temannya.Kegemaran yang pelik.Selama berada di kolej tiada rakan yang berani menyentuh burung kertas itu.Habislah jika ada sesiapa yang cuba merosakkannya.Erwanshah sayang dengan semua barang-barang miliknya.

Pintu diketuk.Hafiz budak singapura datang.Tetamu tanpa diundang,Tapi selalu bertandang.Ah..Erwanshah sudan sayang amat dengan temnnya itu.

“Shah ada movie baru tak???bosanlah .“

Erwanshah bangkit dari katil.Lalu ke meja tulis, diambilnya CD .Lalu diserahkan pada Hafiz.Semua dilakukan tanpa bicara.

“Thanks..Apasal muka kau macam batu ni?Ketat je aku tengok.. ade prob bro?”
“ ngantuk”sepatah saja kata yang keluar.Hafiz minta diri.

Perut lapar pula.Erm…lantas kaki dihayun menuruni tangga.Kedai Kak Yah menjadi destinasi.Kueh Tiau Goreng mamak jadi pilihan.Makanan yang dipesan tiba.Ditelan tanpa tahan.

Nampaknya tuhan bijak mengatur.Erwanshah kenal dengan bau itu.Minyak wangi yang dipakai oleh Syana.Erwanshah tidak salah.Memang Syana ada disitu .Dikedai Abang Nik.Kedai sebelah.Mata hanya mencuri-ciri lihat.Syana bersama teman.Gadis itu jarang dilihat berkeseorangan.Ah!.Temannya semuanya gadis kasar.Bagaimana mahu didekati.Jarang-jarang sahaja bertemu semasa balik dari fakulti.

“Syana cuba ko tengok tu?? Mamoru ada dekat sini.Abang Erwanshah ko ada dekat sini.Dia makan sorang tu taknak teman??”Bisik Lina.

“Wei ..pe korang bisik-bisik.Bagi tahu aku siket.”Sampuk Azilah pula.

Syana dan Lina hanya membiarkan sahaja Azilah tertanya-tanya.Syana bangun.Dia mengeluarkan sesuatu daripada beg.Lalu kakinya pergi mendekati Erwanshah.Temannya hanya saling pandang-memandang.

“Assalamualaikum Abang Shah makan sorang je?”
“Eh tak lah makan dua orang.” Sempat pula lelaki itu bergurau.

“Nah , Tadi Syana pergi farmasi.Teringat dahi abang ada luka sikit kena payung .So Syana belilah plaster dan ubat untuk sapu.Sorry sekali lagi.OK,Syana minta diri dulu”Gadis itu segera beredar selepas memberi satu bungkusan kepada Erwanshah.

Lelaki itu terus mengambilnya tanpa banyak bicara.Tangannya menyentuh dahinya.Aduh..Patutlah rasa pedih dan berdenyut.Rupanya ada luka kecil hinggap didahinya.Haih..perasan pula si Syana ni.Hehe Ambil berat juga dia dekat aku..

Syana kembali duduk di sisi kawan-kawannya.

"Eh ,ko kasi ape kat Mamoru kau tu??"Tanya Tasha pula.
"Ye la,apasal kejab sangat duduk la teman dia makan...kitaorang tak kesah janji kau belanja kitaorang makan "Lina pula menambah lebih suduh dari kuah.
"Erm...takde ..Syana bagi ubat dekat dia,tadi Syana terlanggar dia..luka sikit...rasa bersalah ni"
"Apasal tak tolong sapu sekali,hehehe..kau ni takda bakat nak jadi Nurse langsung.Meh aku tolong sapukan untuk dia."Balas Dila Pula.

"Ha,jangan nak menggatal..nanti Syana watcha kang..baru korang tahu langit tu tinggi ke rendah"Syana bersuara dengan wajah yang mencuka.Masam.

Haih..ganas juga si gadis yang seorang ini.


ikhlas nukilan,

4 comments:

  1. hehe...ambil berat la si syana tu..
    harap nanti die tak melukai erwan lagi, lebih2 lagi...hatinya.

    hehe, karya yg bersahaja...best!

    ReplyDelete
  2. Terima kasih saudara shah kerana sudi membaca karya tidak seberapa ini.
    Hanya ilham seketika.
    Datang tanpa pinta.
    Maka ditulis untuk dibaca.

    Syana memg seorang yang ambil berat lebih2 lagi kepada orang yang dia sayang..

    Syana tidak mungkin berniat untuk melukakan Erwanshah..
    Mungkin Erwanshah yang selalu melukakan hati Syana tanpa sedar...wewewe...nantikan episod berikutnya

    ReplyDelete
  3. hafiz singapore pulak... hbs kuar satu kolej...

    ReplyDelete
  4. ye...nama abg syafiq je xletak lagi..=P

    ReplyDelete