Wednesday, May 2, 2012

Mamoruku Murukuku Episod 2: Gentleman

EPISOD 2 : GENTLEMAN

Mamoru kaget! Dia tidak tahu apa yang harus dilakukan.Ternyata kakinya masih melekat di tapak jalan raya itu.Mata hanya melihat belas pada gadis yang pengsan itu.Di situ hanya ada dia.Haruskah dia bertanggungjawab.Ah! sebagai lelaki aku perlu.Kalau tidak apa nasib budak perempuan ni.

Mamoru mendekati gadis itu.Jantungnya berdegup sakan.Bermain-main dengan irama pelik.Adakah aku perlu selamatkan gadis ini?Hish mestilah..Bantuan pernafasan? Huh tidak.. nanti aku ikut pengsan.Huh sempat lelaki itu bergurau dalam saat yang getir.Lelaki itu masih berfikir.Sudah 15 minit detik berjalan tanpa dia melakukan apa-apa.Pertama kali dalam hidupnya ada orang pengsan dihadapannya.Sesak juga fikiran dia ketika itu.Peluh-peluh jantan entah menitis berapa banyak sudah.Gementar berada di situasi yang belum pernah dialami.

Erm baik aku angkat dia.Ya call Rahim .Eh ,baik call perempuan, Nina...Lelaki itu lega akhirnya punya idea.Terima kasih tuhan.Mamoru mengetepikan beg gadis itu .Lelaki itu senyum ada key chain sailormoon dan hero sailormoon tidak diingat lagi namanya.Cerita zaman kanak-kanak.Gadis ini begitu meminati cerita itu.Buku-buku yang jatuh bertaburan disusun kemas ke tepi. Ada sebuah buku tertulis dihadapannya “Diari Hati Syana” Itu nama dia rupanya.Manis.Se”sweet” orangnya.Baru tangan lelaki mahu menyentuh bahu gadis itu,mahu di angkat ketempat lebih baik daripada tersadai sepi begitu kedegaran suara garang menengking daripada belakang.Begitu tidak sopan orang yang menegurnya.
“Wei,apa ko dah buat dengan kawan aku ni? Sana,sana ..biar aku angkat dia,Lina,Tasha ,Dila mari tolong aku angkat Syana.Dia pengsan lagi ni..cepat”

Tanpa berdalih.Tanpa membazir masa empat sekawan itu mengangkat Syana.Mamoru hanya terpinga-pinga.Geram pun ada mengingatkan kekasaran bahasa yang digunakan oleh gadis berambut pendek seperti lelaki itu.Menengking tanpa sebarang usul periksa.Kenapalah gadis yang pengsan itu punya kawan yang tidak sihat perilaku seperti ini?Huh,gadis itu masih kelihatan ayu walau dalam keadaan tidak sedarkan diri.

“Nanti….”Tanpa gagap lelaki itu bersuara.“Dia jatuh pengsan dihadapan saya.Sebagai lelaki saya perlu bertanggungjawab.Biar saya hantar dia ke hospital”

“Wowowow..nak tunjuk gentleman konon.Weh …xpayah.kitaorang boleh hantar dia.”Balas seorang lagi gadis yang memakai kaca mata dan berwajah hitam manis dengan nada agak keras sambil menonjolkan muka yang tidak enak dipandang.Huish.”Pahit je aku lihat”getus hati kecil lelaki itu.”Memang satu geng kurang sopan.”

“Maaf jika saya ikut campur.Saya rasa amat perlu untuk turut menghantar dia ke hospital.Hati saya tidak tenang jika serahkan semuanya bulat-bulat pada kamu semua”Lelaki itu masih menuturkan bahasa yang cukup baik lagi walau berhadapan dengan orang-orang yang suka merosakkan bahasa.Malas mahu tercampak ke dalam kategori tidak indah itu.Dia masih seorang yang cintakan bahasa.

Azilah,Lina,Tasha dan Dila masing-masing berpandangan antara satu sama lain.Bingung dengan tingkah laku lelaki yang juga Senior dikolej mereka.Erwanshah .Nama lelaki itu .Itulah juga Mamoru . Watak kartun yang diberi oleh Syana tanpa lelaki itu ketahui.

“Ok fine, aku pun ada kelas lepas ni. Ko bawak dia p hospital.Lina and tasha follow mamat ni.Cincau..Aku cau dulu.Pape call aku geng.Salam”Dengan selamba Azilah meninggalkan teman-temannya.Mengarah bagaikan pemerintah kuku besi.Sesuka hati.

Lelaki itu melempar senyum kelat pada gadis sombong itu.Perhatiannya hanya pada gadis yang pengsan.Harus segera dihantar ke hospital.Huh PPUM? Kecemasan?


ikhlas nukilan,

2 comments:

  1. macam kenal jer geng kurang sopan nie...

    ReplyDelete
  2. huhu..rekaan je dorang sbenarnya baik sngt..hihi..yuyu letak nama kwn2 yg baik ngan yu dlm cite ni..

    ReplyDelete